Van Carnarvon naar Bunbury - Reisverslag uit Bunbury, Australië van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu Van Carnarvon naar Bunbury - Reisverslag uit Bunbury, Australië van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu

Van Carnarvon naar Bunbury

Door: Hiske

Blijf op de hoogte en volg Nelis, Hiske, Dani & Stan

04 Januari 2013 | Australië, Bunbury

Donderdag zijn we na het ontbijt eerst naar het informatiecentrum geweest, maar die was (nog) dicht. Er hing een blaadje dat ze vanaf 9:00 uur open zouden zijn, het was 9:05 uur, dus eerst maar even boodschappen doen en dan later nog eens proberen. Maar ook toen was het nog steeds dicht. En dus zijn we maar naar de Blowholes gereden, zo'n 60 kilometer naar het noorden. Hier zitten gaten in de rotsen (blowholes) waar steeds water uit omhoog spuit. Ook beukten de golven continue op de rotsen waardoor het water flink omhoog spatte. Na hier even rondgekeken te hebben zijn we weer 60 kilometer teruggereden. Onderweg zijn we nog gestopt bij een mangoplantage waar we verse mango's gekocht hebben. Inmiddels was het informatiecentrum ook open en dus navraag gedaan wat er hier nog meer te doen is. Dat bleek echter niet veel, vanwege de vakantie is er veel gesloten. We zijn naar een park gereden waar ook een waterspeeltuin was om te lunchen en waar Dani even lekker zou kunnen spelen. Helaas was de waterspeeltuin gesloten maar in de gewone speeltuin heeft hij zich ook even uit kunnen leven. Ondertussen hebben we een broodje gegeten tussen de meeuwen en de aboriginals en daarna zijn we naar Pelican Bay gegaan. Daar hebben Nelis en Dani gezwommen en toen vonden we het wel weer mooi geweest en zijn we teruggegaan naar de camping. Op de camping hebben we Dani nog maar even in bed gelegd, maar daar was hij het niet echt mee eens. Toch maar even laten liggen en toen hij echt begon te schreeuwen dat hij klaar was, zijn we maar naar het zwembad gegaan. Dat vond hij echt heerlijk, lekker in het water springen, weer op de kant klimmen en er weer in springen. Dat kan hij echt uren volhouden, maar wij niet en dus was het tijd om weer naar het luchtkussen te gaan terwijl Nelis het avondeten klaarmaakte. Vrijdag zijn we na een laat ontbijt, voor onze doen, vertrokken richting Monkey Mia in de Shark Bay regio, zo'n 350 kilometer van Carnarvon vandaan. Onderweg hebben we niet veel anders gezien dan geiten, dode kangoeroes en dezelfde omgeving als de afgelopen dagen. Totdat we bij de weg naar Shark Bay kwamen. Vanaf daar waren het prachtige uitzichten over turqooise zee en hagelwitte stranden. Bij Eagles Bluff zijn we gestopt want daar kun je regelmatig haaien, schildpadden, dugongs en roggen zien. En we hadden geluk want we hebben een aantal haaien (geen grote hoor) en een rog gezien. Vervolgens verder naar Monkey Mia, dit is een resort aan de zee waar al vele jaren een groep dolfijnen komt en gevoerd wordt. Het is echter schoolvakantie in Australie en dat betekent dat veel mensen uit Perth hierheen komen om vakantie te vieren. Er waren dan ook geen campingplaatsen met stroom beschikbaar en we moesten maar even kijken of we nog een plekje konden vinden zonder stroom. Dat was er, geparkeerd tussen 2 auto's in, en daar betaal je dan 30 dollar voor. Maar goed, we zitten aan de zee en hopelijk zien we morgen dolfijnen, en we hebben gelukkig aardige buren. Dani en ik zijn gaan zwemmen in de zee terwijl Nelis het avondeten ging voorbereiden en we hebben gekeken of we een boottocht konden maken later op de dag. Ze konden het nog niet garanderen dus we moeten ons gewoon later melden als de boot gaat vertrekken, rond 17:30 uur. Nelis is ook nog even gaan zwemmen met Dani en toen we later bij de camper zaten liepen er gewoon een paar emoes voorbij, wat best even schrikken is. Om 17:30 uur hebben we ons gemeld bij de catamaran en we konden mee. Toen we de steiger opliepen zagen we een dolfijn zwemmen, dus die hebben we in ieder geval vast gezien, net als een grote pelikaan. We hebben een schitterende boottocht gemaakt, geen wildlife gezien, maar wel een prachtige zonsondergang. Na ongeveer 1,5 uur waren we weer terug en hebben we gegeten en Dani op bed gelegd. Wij hebben de rest van de avond tussen de auto's gezeten...    Zaterdagochtend waren we gewoon weer om 6:00 uur op, het was bewolkt en het spetterde een beetje maar eigenlijk was dat best lekker. We hebben ontbeten, de spullen ingepakt en vervolgens zijn we naar het strand gegaan om dolfijnen te kijken. Er komt hier (bijna) elke ochtend een groepje van 4 dolfijnen en die worden dan drie keer gevoerd tussen 8:00 en 12:00 uur. We waren er een half uur te vroeg maar er waren al 2 dolfijnen bij het strand aan het rondzwemmen, een moeder met haar kleintje. Totdat ze gingen voeren mochten we niet op het strand komen en iedereen moest zich verzamelen op de vlonders bovenaan het strand. Toen werd er wat uitgelegd en mochten we naar de zee toe, maar we mochten niet in de zee staan. Er waren echt ontzettend veel mensen. Eerst lieten ze de dolfijnen, inmiddels waren het er vier (2 moeders en 2 kleintjes) een beetje heen en weer zwemmen en vervolgens mochten er mensen uit het publiek (die aangewezen werden) de dolfijnen een visje geven. Helaas werden wij niet uitgekozen maar het was wel mooi om deze prachtige dieren van zo dichtbij te zien. Na dit spektakel hebben we de camper verder ingepakt en zijn we op weg gegaan naar de volgende bestemming. Na wat overleg hebben we besloten om zo snel mogelijk richting het zuiden te gaan, aangezien het aan de westkust vrij druk is met vakantievierende Australiers, en dat betekent ook dat de prijzen erg hoog zijn. En dus zijn we vandaag naar Geraldton gereden (400 kilometer boven Perth) en hebben daar een camping gevonden direct aan het strand, en het is er ook niet zo druk. Aan het einde van de middag zijn we naar het strand geweest en de zee is vrij onstuimig, met redelijke golven. Dani vond het eerst wel even eng, maar later ging hij er toch samen met Nelis in. We hebben nu besloten, aangezien het hier zo heerlijk is, om 3 nachten te blijven. Dus we zullen hier ook met oud & nieuw zitten. Na het eten zijn we nog even naar het strand geweest om naar de prachtige zonsondergang te kijken. Dani vermaakt zich echt helemaal op het strand en het maakt hem dan ook niks uit dat het zand echt overal zit. Hij is ook direct gaan slapen toen we weer bij de camper waren en wij zitten lekker buiten met een zeer aangename temperatuur. Zondag hebben we na het ontbijt eerst maar wat extra nachten bijgeboekt op de camping, we vertrekken hier op 2 januari weer. Daarna besloot Dani dat hij wilde slapen en dus hebben we hem in bed gelegd, heeft Nelis een duik in de zee genomen en heb ik in mn boek gelezen. Na Dani zijn slaapje zijn we de stad ingegaan, er was alleen bijna niks open. En dus zijn we over de boulevard gelopen en heeft Dani in de speeltuin gespeeld. Vervolgens hebben we heerlijk geluncht met verse appelsap en een mango smoothie, boodschappen gedaan en weer terug naar de camping. Dani naar bed en toen hij weer wakker was zijn we naar het strand gegaan. Lekker in de zee, tot er een hoge golf kwam toen vond Dani het niet leuk meer, dan maar met het zand spelen. Vervolgens was het alweer tijd om te koken en te eten en bedtijd voor Dani. Wij hebben nog buiten gezeten en het ook niet zo laat gemaakt (na deze bijzonder drukke dag ;-)). Oudjaarsdag zijn we ook weer rustig aan begonnen. Na een overheerlijk ontbijt ging Dani televisie kijken terwijl wij even lekker zaten. Daarna ging Dani weer naar bed, Nelis ging zwemmen en ik heb geprobeerd om de was te doen. Maar ik was blijkbaar niet de enige met dit plan, dus later nog maar eens proberen. Toen Dani weer wakker was kon ik de was in de wasmachine doen en zijn we naar de zee gegaan. Maar omdat het zo hard waaide was het voor Dani veel te wild en dus zijn we maar een half uurtje gebleven. Inmiddels was ook de was klaar, dus die hebben we opgehangen, vervolgens hebben we geluncht en toen zijn we naar de stad gegaan. Eerst naar de waterspeeltuin en de gewone speeltuin en vervolgens hebben we door de winkelstraat gewandeld, want vandaag waren de meeste winkels wel open. Daarna nog maar een keer naar de speeltuin terwijl ik een overheerlijke ijskoffie heb gehaald en toen vonden we het wel weer mooi geweest en zijn we teruggegaan naar de camping. 's Avonds hebben we heerlijk gegeten en toen Dani op bed lag om 20:00 uur hebben wij bij de camp kitchen gezeten met 2 Engelsen en 2 Duitsers totdat het nieuwe jaar begon. We hadden totaal niet het gevoel dat het oud & nieuw was want er was ook geen vuurwerk op 2 verdwaalde vuurpijlen na. Niet lang daarna zijn we naar bed gegaan want morgen zal wel weer gewoon om 6:00 uur Dani zijn natuurlijke wekker gaan. En dat was inderdaad het geval, Dani vond het nodig om zelfs om 5:00 uur al wakker te worden maar gelukkig kreeg ik hem zover dat hij in ieder geval tot 6:00 uur nog even stil was. Toen was er echt niks meer aan te doen. We hebben vanochtend lekker rustig aan gedaan, eerst ontbeten en vervolgens hebben we Dani maar weer in bed gelegd, Nelis ging weer even zwemmen en daarna ook nog even slapen en ik kon in mijn boek lezen. Om 12:00 uur werd Dani wakker en hebben we Nelis ook maar wakker gemaakt en zijn we naar de stad gereden om lekker te gaan lunchen. Daarna heeft Dani een hele tijd in de waterspeeltuin gespeeld en vervolgens hebben we nog een duik genomen in de zee. Toen weer even afspoelen in de waterspeeltuin en op naar de gewone speeltuin waar Dani zich weer geruime tijd vermaakt heeft. Inmiddels was het 16:00 uur en besloten we om nog wat boodschappen te halen en terug te gaan naar de camping. Daar hebben we nog even heerlijk niks zitten doen, lekker gegeten, Dani naar bed gebracht, met 2 Duitsers zitten kletsen en een redback spider bewonderd. Woensdag zijn we rond 7:00 uur opgestaan, hebben rustig ontbeten en de spullen ingepakt. Toen nog even langs de kapper voor Nelis, boodschappen doen en tanken en op naar onze volgende bestemming, Cervantes. Onderweg hebben we geluncht in Leeman, bij de speeltuin, dus Dani kon zijn lol op. Vervolgens zijn we naar Grigson Lookout gegaan met een prachtig uitzicht over een nationaal park aan de ene kant en de Indische Oceaan aan de andere kant. Tegen 14:30 uur kwamen we aan op de camping, die direct aan het strand ligt en hebben we voor 1 nacht geboekt. We hebben de camper neergezet, zwemkleding aan gedaan en zijn gaan zwemmen in de zee. Toen was Dani een beetje moe en dus hebben we hem in bed gelegd en Nelis is ook nog even gaan liggen. Rond 17:30 uur waren ze weer wakker en zijn we naar de Pinnacles Desert gereden. Hier staan in het zand duizenden rotsformaties, heel bijzonder om te zien. Daar zijn we doorheen gereden en ook ergens gestopt om eten te maken en te eten. En vervolgens zijn we in het donker teruggereden naar de camping, waarbij we twee kangoeroes gespot hebben. Eenmaal terug op de camping hebben we Dani naar bed gebracht en heb ik mijn lange broek en shirt met lange mouwen tevoorschijn getoverd, het is hier namelijk best fris 's avonds. Donderdag hebben we na het ontbijt en de afwas al onze spullen weer gepakt en zijn richting Perth gereden. Onderweg zijn we gestopt bij Yanchep National Park, waar we doorheen gewandeld hebben en koala's hebben gezien. Niet helemaal in het wild, maar we hebben ze wel gezien! Snel een broodje gegeten en door naar Perth. Wel weer even wennen hoor, veel verkeer, stoplichten en het zoeken naar een parkeerplaats. We vonden een parkeerplaats vlakbij het centrum, kostte ons wel 16 dollar maar dan konden we er ook 10 uur staan. We hebben door de stad gewandeld, een ijsje van 30 cent gegeten bij de McDonalds, Bells Tower en de Swan River gezien en een nieuwe bikini voor mij gekocht. Toen werd Dani wel erg moe en dus hebben we de camper weer opgezocht en zijn naar Rockingham gereden. Binnen 5 minuten lag Dani al te slapen en reden wij een korte file in. Tegen 16:30 uur waren we in Rockingham maar de eerste camping waar we gingen kijken was vol, dus de hele stad weer door naar de volgende. Niet aan zee en dus was er ook nog plek. We hadden niks te eten maar gelukkig was er een afhaalrestaurant en dus hebben we dat maar gehaald. Het eten was wel ok, maar veel te duur. Dani heeft zich weer prima vermaakt in de speeltuin waar we schuin tegenover stonden en na nog even gespeeld te hebben was het voor hem toch echt bedtijd. Wij hebben nog een film gekeken en toen vonden we het ook mooi geweest, ook omdat het flink afgekoeld was. Vrijdag hebben we allemaal (ook Dani) uitgeslapen tot 7:30 uur, heerlijk! Vervolgens ontbeten en toen op naar Cape Peron waar we een mooi uitzicht hadden over Shoalwater Islands Marine Park. Na dit prachtige uitzicht hebben we de ferry genomen (met nog vele andere mensen) naar Penguin Island. Hier broeden ongeveer 600 pinguins, wij hebben er echter maar 4 gezien. Dat is trouwens niet heel gek, want pinguins gaan overdag de zee in om te jagen en komen dan 's avonds pas weer aan land. Het is hier wel een stuk frisser dan we gewend waren doordat er een zeer stevige (en koele) wind staat. Na 1,5 uur op het eiland te hebben gezeten en rondgelopen te hebben, waarbij we ook nog veel pelikanen gezien hebben, hebben we de ferry teruggenomen naar Rockingham. Vervolgens zijn we naar Bunbury gereden, waar we een camping gevonden hebben tegenover het Dolphin Discovery Center, dus als we morgen geen dolfijnen gaan zien dan weet ik het ook niet meer. Het is erg druk op de camping vanwege de schoolvakantie en dus hebben we een plek zonder stroom, maar dat kan hier prima omdat het niet meer zo heet is. Wel betaal je de hoofdprijs van 38 dollar per nacht.

• 04 Januari 2013 - 14:35

Heit En Mem:

Dus jullie hebben geen last van bosbranden. Er was hier op het nieuws dat de westkust van Australië werd geteisterd door bosbranden en een hittegof. Op plaatsen was het 48 graden!
    Liefs Heit en Mem en een knuffel voor Dani.

• 04 Januari 2013 - 15:39

Masja:

Hallo lieve mensen, wat leuk om jullie te kunnen volgen en om de foto's te zien. Super allemaal! Namens de Beerepootjes wensen we jullie een heel goed 2013, straks met zijn viertjes. Van harte nog!

• 04 Januari 2013 - 19:16

Jannemarije:

Hi vakantiegangers!!
    Allereerst de beste wensen voor 2013! Dat het een mooi, gelukkig & gezond jaar mag worden.
    En wat ben ik jaloers... Geweldige reis en super leuk om alle avonturen te lezen.
    Veel plezier!

Xjannemarije

• 04 Januari 2013 - 22:25

Rita:

Dag Lieverds,
    Gelukkig Nieuwjaar!!!
    Alweer een dag of 4 geleden, maar op vakantie geloof ik niet dat ik veel te melden heb aan de buitenwereld. Erg fijn om bij thuiskomst jullie verslag weer te lezen. Ik denk niet dat ik Dani nog herken, als ik zo hoor wat hij allemaal leuk vindt en waar hij allemaal van geniet.
    Morgenochtend, voor ons, proberen jullie weer te skypen, ik ben er niet bij , das jammer, maar even goed een dikke zoen
    Gelukkig Nieuwjaar voo alle andere trouwe fans van jullie verslagen, lieve groet, Rita

• 05 Januari 2013 - 10:32

Ienske:

Allereerst een goed 2013, het begin is in iedergeval goed .
    Dani zal ondertussen zijn A diploma wel kunnen halen(ha ha ha) na al het zwemmen.
    Ik ben benieuwd wat hij van deze reis allemaal onthoudt.
    Geniet nog maar lekker van de vakantie.

Groetjes Ienske

• 21 Januari 2013 - 20:40

Paulus Beerepoot:

Hallo lieve mensen
    wellicht een beetje een lullig bericht, maar jullie laatste week is aangebroken !!!!
    Volgende week kun je weer gewoon beginnen Hiske
    we hebben vast een paar stapeltjes op je bureau gelegd
    hahahahahaha

Ik wens jullie nog een hele leuke laatste week in het warme Australie, hier is het koud en wit...
    geniet er nog lekker even van en een goede terugreis gewenst

Tot maandag

Paulus