Salvador de Bahia - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu Salvador de Bahia - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu

Salvador de Bahia

Door: Nelis & Hiske

Blijf op de hoogte en volg Nelis, Hiske, Dani & Stan

10 Januari 2010 | Brazilië, Brasilia

Op 5 januari zijn we van Rio de Janeiro naar Salvador de Bahia gevlogen. We hebben weer wat tijd gewonnen want het is hier één uur vroeger. Op het vliegveld van Salvador moesten we weer een taxi hebben maar dit keer hebben we er 25 reais af kunnen praten. In de Lonely Planet hadden we een hotel uitgezocht en bij aankomst bleek dat we een prachtig uitzicht hebben over het historische gedeelte van de stad en over de haven. Het hotel heet Arthemis en zit op de 7e etage op het plein waar vroeger de slaven werden opgehangen als ze zich niet goed gedroegen. De beheerder van het hotel liet ons meteen weten in welke straten we beter niet konden komen. Salvador is namelijk de gevaarlijkste stad van Brazilië. Nadat we onze spullen in de kamer gezet hadden zijn we naar de school gegaan waar capoeirales gegeven wordt: Escola de Capoeira de Mestre Bimba. Want daarvoor zijn we hier gekomen. We hebben hier afgesproken dat Nelis 2 keer per dag gaat trainen en Hiske 1 keer en we konden meteen beginnen. Dat heeft Hiske geweten hoor! Zere voeten en zere benen, maar het was wel erg leuk om te doen. Later op de avond zijn we weer teruggegaan voor een demonstratie. Dit was erg gaaf om te zien en Nelis mocht ook nog even meedoen. Na de show hebben we lekker gegeten en was er live muziek op het plein.
De volgende dag zijn we met moeite uit bed gekomen. Niet omdat we nog moe waren maar vanwege de spierpijn in de bovenbenen en billen. We hebben heerlijk ontbeten met een prachtig uitzicht over de stad en zijn vervolgens met de lift naar een lager gelegen gedeelte van de stad gegaan. Daar over de markt gelopen en toen weer met de lift terug naar boven. Later hadden we weer capoeirales, ondanks de spierpijn moesten we toch door. Hoezo vakantie? Nelis heeft ook nog een les atabaque, oftewel trommelen, gevolgd. 's Avonds hebben we onder het hotel wat gegeten. Er staan hier overal hekwerken met tralies om de gebouwen heen en we hadden een tafeltje naast het hek gekozen. Aan de andere kant liepen/renden de hele tijd mannen met auto's mee om deze van een parkeerplaats te voorzien. Tegen betaling uiteraard, want dat is alles hier. Als je dat niet zou doen dan zullen deze zelfde mannen hoogstwaarschijnlijk je auto beschadigen. Toen we ons eten hadden kwamen ze geregeld bedelen of ze ook wat mochten. Uiteindelijk hebben we de restjes aan hun gegeven, iedereen vindt dat hier normaal.
Donderdag hebben we wat door de stad gelopen en vervolgens wat gegeten bij een restaurantje waar je per kilo (of deel daarvan) betaald. Superlekker en goed om 's middags wat uitgebreider te eten en 's avonds wat kleins. We hebben nog wat op het plein gezeten en daarna hadden we weer capoeirales. Waarna Nelis nog een uur berimbau (instrument) les kreeg. De blaren stonden op zijn handen maar het was erg leuk en leerzaam. 's Avonds dachten we te gaan kijken bij een training voor gevorderden van Mestre Bamba (de kleinzoon van Mestre Bimba). Maar voor Nelis pakte dat anders uit, hij moest gewoon meedoen en het ging hem redelijk goed af. Na de training werd er op straat een roda gehouden, het was echt zwaar vanwege de ondergrond, ongelijke keien. Er stonden veel mensen te kijken en het was ontzettend gaaf om te zien en voor Nelis (puma) om mee te mogen doen. We zijn weer wat gaan eten bij het restaurantje onder ons hotel maar dit keer zijn we niet naast het hek gaan zitten. Op een gegeven moment kwam er allemaal politie en ME de straat in scheuren en rennen met grote geweren. Waarschijnlijk hielden ze een inval en het zag er erg bedreigend uit. Gelukkig zijn er geen schoten gevallen en konden we met een gerust hart gaan slapen.
Vrijdag hadden we al om 10:00 uur capoeirales en dit keer kregen we les van Mestre Bamba. Voor Hiske was dit erg zwaar omdat ze natuurlijk nog maar 3 lessen gevolgd had. Maar dat maakte Mestre Bamba niet uit, volgens hem moet je gewoon heel veel oefenen. Op een gegeven moment was het al half twaalf en bleek dat we met de tweede les bezig waren. We hebben toen heel netjes gevraagd of we alsjeblieft mochten stoppen. Gelukkig mocht dat. 's Middags met de bus naar het strand. Maar bussen in Brazilië en wij gaan niet goed samen. Eerst stonden we bij de verkeerde halte en vervolgens moest Nelis nog een keer de bus uitspringen omdat hij wat ging vragen en de bus ondertussen gewoon weg reed. Op het strand van Barra was het heerlijk vertoeven. De zee is hier een stuk schoner dan in Rio. De terugweg met de bus ging gelukkig een stuk beter. 's Avonds ging Hiske douchen en kreeg ze de schrik van haar leven: 2 kakkerlakken in de badkamer! Gelukkig was Nelis in de buurt om er één, de kleinste, door de wc te spoelen. De andere hebben we niet meer gezien.
Gisteren hebben we, verrassend genoeg, weer capoeirales gevolgd. Nelis heeft een berimbau gekocht die ingewijd werd door Mestre Bamba. Deze berimbau werd ook gebruikt aan het einde van de les bij de roda. Wat Nelis natuurlijk supercool vond. 's Middags heeft Nelis op de ouderwetse manier wat kleren gewassen en vervolgens zijn we weer naar het strand gegaan. Net als gisteren was het weer heerlijk. 's Avonds hebben we een rasta uit Zwitserland leren kennen waar we wat mee hebben gedronken in een bar met live reggaemuziek.
Vandaag is onze laatste dag in Salvador dus we gaan straks nog even langs de capoeiraschool om ze te bedanken. Morgen vliegen we om 8:00 uur via Sao Paulo naar Campo Grande.

• 10 Januari 2010 - 15:23

Rob-ass:

Jullie weten me aardig jaloers te maken... (ga zo door!)
    Alles nog steeds goed hier, wel bitter koud.

Liefs,
    Rob

• 10 Januari 2010 - 15:29

Jannemarije & Tessa:

Hallo reizigers!

Van luieren hebben jullie volgens mij niet gehoord! En wat een uitzicht vanaf jullie hotel, geweldig! Geniet er nog maar heel erg van!

liefs Tessa & Jannemarije

• 10 Januari 2010 - 16:35

Bauke En Floortje:

Hee avonturiers,
    Doen jullie wel een beetje voorzichtig (als mama mag ik dat best zeggen, toch?). Wat leuk dat jullie zoveel ondernemen. Zo kom je ook echt ik contact met de mensen die er wonen! Geniet ervan!
    Liefs Bauke en Floortje

• 10 Januari 2010 - 17:34

Heit & Mem:

Fijn dat jullie zo genieten! Wij genieten hier van het barre winterweer. Sneeuwjachten en sneeuwduinen op de Friese wegen.

Groetjes uit Friesland

• 10 Januari 2010 - 19:46

Mas En Paul:

Dat is nog eens wat anders als dansles in Nederland. Leuk om jullie een beetje te volgen vanuit het koude Nederland. Voor jullie info: we hebben vanmiddag geschaatst en gesleed. Doei

• 10 Januari 2010 - 21:58

Max En Josien:

Wordt er ook nog een beetje gewerkt aan gezinsuitbreiding?

• 11 Januari 2010 - 08:04

HettyNikkiVinceDave:

Die gingen met zijn 2-en heen, en komen met zijn 3-en terug....

ghehgehhge:P

wie weet?!?

• 12 Januari 2010 - 13:36

Mar & Alex:

Heeeej vakantiegangers...!!!

Wat een prachtig verslag weer van jullie reis!
    Leuk om zo ook tegelijk de foto's erbij te zien....
    Zo te horen & te zien hebben jullie het fantastisch daar!
    Ik wil ook! Ben de sneeuw helemaal zat hier, echt VALLEN & OPSTAAN! hahaha!

Lieverds tot jullie volgende verslag! Geniet van jullie honeymoon!

Liefs, dikke kusss van ons!

• 28 Januari 2010 - 10:47

Kees Van Praag:

Mooi verslag prachtige foto's alleen wil ik je wel vertellen dat Salvador de Bahia zeker niet de 'gevaarlijkste' stad is van Brazilie. Ik woon er zelf al enkele jaren en nog nooit wat meegemaakt. Brazilianen zijn goed in het opblazen van emoties (zowel leuke als minder leuke). Al ken je de gebruikershandleiding van de stad(zoals elke stad deze heeft)....dan loop je echt in een klein feest paradijs rond!
    Groeten en succes