Arequipa, Nazca en Huacachina (Peru) - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu Arequipa, Nazca en Huacachina (Peru) - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu

Arequipa, Nazca en Huacachina (Peru)

Door: Nelis & Hiske

Blijf op de hoogte en volg Nelis, Hiske, Dani & Stan

17 Februari 2010 | Peru, Huacachina

Vrijdag 12 februari zijn we na het ontbijt met alle spullen naar het kantoor gegaan waar we de bustickets gekocht hadden. We moesten nog even wachten maar op een gegeven moment was de mevrouw van het kantoortje verdwenen. Vlak daarna kwam er een man die vertelde dat we in een taxi moesten stappen. Hij sprak in het Spaans en verstond geen Engels en we vonden het maar een beertje vaag en wilden niet in de taxi stappen. Gelukkig kwam op dat moment de vrouw weer terug en die vertelde dat we met de taxi naar de grens gebracht zouden worden en daarvandaan met de bus verder. Dus al onze spullen in de taxi en de man, die Jesus bleek te heten, ging in de kofferbak bij al onze spullen zitten omdat er verder geen plek meer was. Na een kwartier kwamen we bij de grens en liet Jesus ons zien waar we moesten zijn voor de Boliviaanse exit-stempel. Vervolgens zijn we lopend de grens overgestoken en moesten we in Peru nog een entry-stempel halen. Daar kreeg Nelis de schrik van zijn leven: zijn tassen waren weg! Gelukkig viel het allemaal mee, Jesus was zo vriendelijk geweest om de tassen alvast naar de bus te brengen. Maar Nelis heeft zijn les geleerd! We hebben onze Bolivianos omgewisseld voor Peruaanse Soles en toen vertrokken we per bus naar Puno. We hadden in eerste instantie een luxe bus voor ons alleen maar onderweg pikten we nog wat Peruanen op. Het is hier een uur eerder dan in Bolivia en ook het landschap is meteen weer anders. Na een rit van 3 uur kwamen we aan in Puno. Hier moesten we overstappen op een andere bus die ons naar Arequipa zou brengen. Jesus regelde de tickets voor ons en toen zat zijn werk erop. De bus was groter dan de vorige maar wel minder luxe en heel erg warm. De busrit was prachtig. Groene bergen met grazende schapen, koeien en lamas´s. Meren met flamingo´s en andere vogels. Onbeschrijfelijk. De weg had zoveel bochten dat we niet meer wisten welke kant we nou opgingen. We hebben nog een ontzettende regen en onweersbui gehad en op een gegeven moment zijn we gestopt voor een plasstop. Gewoon naast een weiland, geen wc´s, maar dat maakt de mensen hier niks uit. Ze hurken, poepen, trekken hun broek omhoog en gaan weer gewoon in de bus zitten. Lekker fris! Onderweg pikten we af en toe nog mensen op die wat verkochten of een instrument bespeelden en uiteindelijk kwamen we om 20:00 uur aan in Arequipa. We hebben een taxi genomen naar ons hostel, pizza besteld en toen zijn we naar bed gegaan.
Zaterdag werden we bij het ontbijt door de eigenaresse begroet met een oer-Hollans "goedemorgen", ze bleek Nederlands te zijn. Na het ontbijt zijn we met Alison en Poling naar Monestario de Santa Catalina gegaan. Dit is een oud nonnenklooster. Eigenlijk een soort van klein dorp. Het was ontzettend mooi door alle kleuren en vrolijke bloemen. Na deze bezichtiging hebben we geluncht in een leuk, klein straatje en vervolgens nog een beetje door de stad gewandeld. Daarna terug naar het hostel om een Inca Cola te proberen, niet echt geweldig, geef ons maar gewone cola. ´s Avonds hebben we Peruaanse specialiteiten gegeten: Alpaca (soort lama) en Ceviche (rauwe vis met citroensaus), erg lekker! Na het eten wilden we naar een karaokebar gaan, maar die bleek dicht te zijn. Ernaast zat een discotheek maar ze vroegen 30 Soles entree terwijl er niemand binnen was. Toen we weg wilden lopen mochten we dan toch wel gratis naar binnen. Het was geen succes, weinig mensen en slechte muziek. Na één drankje zijn we vertrokken naar een andere bar met live-muziek. Dit was wel gezellig. Uiteindelijk een taxi terug naar het hostel genomen. Daar had Nelis een Valentijnskado voor Hiske, een steen in de vorm van een hart, gevonden op Isla del Sol. Lief he?!
Zondag zijn we naar Museo Santuarios Andinos geweest. Dit museum is gewijd aan de geofferde Inca-kinderen. 15 jaar geleden hebben ze op één van de vulkanen een Inca-meisje gevonden die 500 jaar geleden geofferd is. Ze was nog helemaal intact doordat ze in de sneeuw en ijs had gelegen. Door de uitbarsting van een nabijgelegen vulkaan en de hete as die daarbij uitgespuwd werd is ze bloot komen te liggen. Naderhand hebben ze nog veel meer geofferde kinderen gevonden. Het blijkt dat ze na elke natuurramp vijf kinderen offerden om de goden tevreden te stellen. Wij hebben Sarita gezien, één van de vele kinderen die gevonden is. Heel indrukwekkend en raar om te zien. Je ziet echt een klein mens en niet alleen een stel botten. Na het museum zijn we teruggelopen naar het hostel maar het is hier, net als in Nederland, carnaval. Ze vieren het hier alleen op een andere manier, namelijk door het gooien van water! Helaas werden ook wij niet gespaard. Dus in het hostel hebben we ons omgekleed en toen hebben we met z´n vieren een taxi genomen (we wilden niet weer nat worden) naar een echt Peruaans restaurant. We zaten in een tuin met een waterval en daar hebben we cuy gegeten. Oftewel cavia! Hij lag in z´n geheel op ons bord, alleen wat platter en minder harig. Alles zat er nog aan: kopje met tanden en oogballen, longen, nieren etc. Beetje raar om te eten maar het was best lekker als je er niet teveel bij nadacht. Na deze heerlijke lunch hebben we een taxi genomen naar het centrum, daarna goed uitgekeken voor water en een kerk bekeken. Vervolgens hebben we besloten om terug te lopen naar het hostel maar dat bleek niet het beste idee te zijn. Toen we er bijna waren werden we bestookt met waterballonnen en wilde er zelfs een jongen een hele emmer water over Hiske heengooien. Zij haalde haar camera uit haar tas en daagde hem uit om dit toch zeer zeker niet te doen. Gelukkig deed de jongen het niet. De rest van de avond hebben we veilig in het hostel doorgebracht.
Maandag is Nelis naar de kapper geweest en hebben we ´s middags op een dakterras in het centrum wat gedronken. Terwijl we daar zaten kwamen er meerdere condors overvliegen, echt geweldig! ´s Avonds hebben we onze spullen gepakt en hebben we om 22:00 uur een super de luxe bus richting Nazca genomen.
Dinsdagochtend kwamen we om 7:00 uur aan in Nazca en werden we meteen belaagd door allemaal mensen van hostels die ons wel mee wilden nemen. Ons hostel in Arequipa had al iets voor ons geregeld en daar hebben we heen gebeld en toen werden we netjes opgehaald. We konden onze spullen achterlaten terwijl wij een vlucht over de Nazca-lines gingen maken. Dit zijn hele oude lijnen in het zand die dieren en andere afbeeldingen laten zien. Waarschijnlijk ooit gemaakt als een soort agrarische kalender. Heel indrukwekkend om te zien maar je vraagt je ook wel een beetje af of het niet gewoon gemaakt is voor het toerisme. Na deze vlucht hebben we onze spullen weer opgehaald en hebben we de bus genomen naar Ica. Dit was maar een rit van twee uur en daarna hebben we een taxi genomen naar ons hostel dat we geboekt hadden, met een zwembad! Dus de rest van de middag hebben we heerlijk bij het zwembad doorgebracht met een cocktail.

• 17 Februari 2010 - 18:17

Cindy:

Mijn reactie is niet geplaatst volgens mij dus nog een keer...
    Leuk om jullie verslag over Peru te lezen. Ik heb ook cavia, alpaca, struisvogel, enz gegeten. Ik was nl 2 jaar geleden in Peru. Zijn jullie niet misselijk geworden van dat vliegtuigje boven de Nazcalijnen? En zijn jullie ook naar Chauchilla geweest, zeer bijzonder tentoongestelde mummies.
    Veel plezier nog en tot ziens bij de reunie!?

• 17 Februari 2010 - 18:19

Cindy:

Trouwens echt jammer als je de Incatrail niet kunt lopen, zeer bijzonder om 3 dagen lang bezig te zijn om uiteindelijk bij Macchu Picchu terecht te komen.
    Als het nog past in de planning, zou ik het proberen.

• 17 Februari 2010 - 19:05

Mirjam:

Heb toch liever water dan bier over me heen met carnaval gehe,
    Hier was dat iig wel erg gezellig. Wel met een klein ploegje maar zeker vermaakt. Het pakje was trouwens een paars met zilver pantervrouw pakje en Ro ging als Koe hwahwahahaa.

DIE CAVIA!!!!!! Als ik er naar kijk is me eetlust meteen weg. Laat staan dat je m nog moet plukken....
    Ben blij dat ik net lekker me zuurkool met spekjes en worst op heb.

Begint het nu toch al weer een beetje op te schieten voor jullie. Geniet er nog even van samen.

Liefs Mirjam.

• 17 Februari 2010 - 23:32

Ewout:

dude ben ik ook geweest surf's up gek

• 17 Februari 2010 - 23:34

Ewout:

ik wil surf foto's zien
    maak ze gek daar hahaha

• 18 Februari 2010 - 09:41

Heit & Mem:

Jullie beleven wel avonturen zeg!!!
    Hier heeft het vannacht weer gesneeuwd.

Liefs uit Friesland

• 18 Februari 2010 - 12:56

Masja:

Mooi verslag weer! Ik ben aan het inpakken voor de wintersportvak. Denk dat ze daar geen cavia's hebben, of alleen diepgevroren. Doei