De Pantanal - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu De Pantanal - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu

De Pantanal

Door: Nelis & Hiske

Blijf op de hoogte en volg Nelis, Hiske, Dani & Stan

16 Januari 2010 | Brazilië, Campo Grande

Op maandag 11 januari zijn we van Salvador de Bahia via Sao Paulo naar Campo Grande gevlogen. Toen we daar de aankomsthal inliepen werden we benaderd door een man die dacht dat ik iemand anders was. Hij bleek een gids te zijn die tours organiseert naar de Pantanal en te wachten op een meisje die met zijn tour mee zou gaan. We hebben meteen maar besloten om ook mee te gaan met de tour van morgen. We zijn door hem netjes afgezet bij het hostel en hij heeft ons meteen laten zien wat de tour in zou houden. Hij liet ons foto's zien van deze vierdaagse tour waarbij we gaan slapen in hangmatten. Nadat we onze spullen in onze kamer hadden gelegd zijn we naar het centrum van de stad gelopen. De sfeer is hier heel anders dan in Rio en Salvador, veel relaxter. Vervolgens hebben we wat boodschapjes gedaan voor morgen en toen zijn we gaan eten bij een restaurantje waar je zoveel kunt eten als je wilt voor een vaste prijs.
De volgende dag hebben we bij het zwembad ontbeten en ons vervolgens klaar gemaakt voor de tour. Rond 10.00 uur vertrokken we met een bus met 16 mensen richting de Pantanal. Na 4,5 uur rijden zijn we van een comfortabele minibus op een zeer oncomfortabele truck overgestapt. Na een hobbelige tocht van zo`n anderhalf uur, inclusief een boottocht omdat de brug 3 weken geleden is ingestort, kwamen we aan in ons kamp, midden in de wildernis. Onderweg hebben we al vele mooie vogels gezien en we hebben een schildpad helpen oversteken. Verder hebben we kaaimannen, een gordeldier en een grote leguaan gezien. Nadat we ons geinstalleerd en ingesmeerd hadden met muggenspul hebben we lekker rustig aan gedaan. Het stikt hier ontzettend van de muggen, echt ongeloofelijk! Na het late avondeten hebben we in het donker tussen de kaaimannen doorgelopen. Zo ontzettend gaaf, het zijn er zoveel.
Woensdag zijn we om 6.00 uur opgestaan na een oncomfortabele en korte nacht met een lekkend dak precies boven onze hangmat. Hiske heeft een poging gedaan om te douchen maar werd meteen aangevallen door mosquitos en toen ze haar broek aan wilde doen zat er ook nog eens een kakkerlak op haar been. Lang leve de natuur! Om 7.30 uur zijn we met de truck vertrokken en onderweg hebben we al weer vele verschillende vogels en kaaimannen gezien. Na een uur zijn we gestopt en hebben we een wandeling gemaakt langs een water waar kaaimannen lagen op te warmen. Daarna het bos in en daar liepen vijf capibara`s. Zij hebben geen vijanden dus we konden erg dichtbij komen. Ook nog een aantal ibissen gezien en Hiske een voet vol mierenbeten omdat ze foto`s stond te maken op een mierennest. Na de wandeling zijn we verder gegaan naar de rivier, ondertussen was het gaan regenen. We werden met kleine bootjes naar de overkant van de rivier gebracht. Terwijl we aan het wachten waren werd er een wild zwijn op een vuurtje gebraden, dit smaakte echt verrukkelijk. Aan de andere kant van de rivier werd inmiddels de lunch bereid en Hiske is daar met een paar mensen uit de groep gaan zwemmen in de rivier. Waar overigerns ook gewoon kaaimannen en piranhas zitten. Het water was echt heerlijk warm maar toen Hiske wat aan haar teen voelde is ze er maar snel uitgegaan. Na de lunch zijn we met drie bootjes een tocht over de grootste rivier van de Pantanal gaan maken. Heel indrukwekkend, helemaal toen er een vis in de boot sprong waarvan we zo schrokken dat de boot bijna omging. We dachten namelijk dat het een piranha was, maar gelukkig was dit niet het geval. Deze vis hebben we weer teruggegooid maar de volgende moesten we bewaren zodat we deze op konden eten. Helaas hebben we geen anaconda gezien, die schijnen hier namelijk ook te zitten. Op de terugweg zagen we de regen op ons afkomen en binnen 1 minuut kwam het met bakken uit de hemel. Iedereen was koud en doorweekt en dus zijn we snel weer teruggegaan. Gedurende deze terugreis sprongen er nog meer vissen in de boot die Nelis later samen met de gids heeft schoongemaakt en gebakken. Het kostte hem wel 5 minuten om 1 vis te doden. Bij het klaarmaken, halfstaand in de rivier kwamen heel veel andere vissen de ingewanden van hun soortgenoten oppeuzelen. De vis smaakte heerlijk. Op de terugweg met de truck hebben we weer heel veel dieren gezien waaronder een grote otter die een kaaiman aan het opeten was. Terug op het kamp hebben we `s avonds gegeten en zijn we daarna met z`n allen carpirinha gaan drinken om onszelf te verdoven voor de mosquitos.
Donderdag moesten we natuurlijk weer vroeg opstaan maar eigenlijk was het best lekker want slapen lukte toch niet, het was koud en nat. Na het ontbijt zijn we naar een boerderij gereden en gingen we paardrijden. Nelis kreeg het grootste paard en vond dit heel erg eng. Hiske had een sloom paard die alleen maar wilde slapen en eten. Maar hij was wel lief. De rit was supermooi, we zijn door water gegaan, moerassen en tussen de kaaimannen door. Nelis is nu minder bang voor paarden, hij vond het eigenlijk wel heel erg leuk. Na het middageten zijn we op piranhas gaan vissen terwijl we lek gestoken werden door onze vrienden. Het was echt ontzettend leuk en nadat de eerste vis gevangen was kwamen er twee kaaimannen naast ons liggen om te schooien. We moesten wel piranhas vangen anders hadden we geen avondeten. Nadat Hiske twee catfishes en twee piranhas had gevangen heeft Nelis de piranhas van het leven beroofd. Later hebben we ze met z`n allen schoongemaakt en de ingewanden eruit gehaald. Bekijk alleen de foto`s als je een sterke maag hebt. De gids heeft van de piranhas een overheerlijke piranhasoep gekookt. `s Avond waren we zo moe door alle belevenissen dat we al om 21.00 uur in onze hangmat lagen.
De laatste dag hebben we `s morgens, na weer een hobbelige rit, een wandeling gemaakt. We hebben apen, herten, toekans en ara`s gezien. Ara`s zijn erg mooi maar er zijn er niet meer zoveel van in de Pantanal. We hadden dus erg veel geluk dat we ze gezien hebben. Toen we terug waren bij het kamp was echt aan iedereen, inclusief ons, te zien dat we er helemaal klaar mee waren. Om 13.00 uur zijn we zingend de Pantanal uitgereden. Dag mosquitos en hangmat, welkom beschaafde wereld. `s Avonds waren we om 19.30 uur weer terug ins ons hostel waar we na een heerlijke douche opgehaald zijn door twee Braziliaanse jongens die ook met de tour mee waren. Zij hebben ons meegenomen naar het beste pizzarestaurant van Campo Grande en daarna nog wat van de stad laten zien. Dit was supergezellig want er kwamen steeds meer Braziliaanse mensen bij die amper Engels spraken maar heel erg gastvrij zijn.
Vandaag kleren wassen en klaarmaken voor een lange busreis van 14 uur naar de grootste watervallen ter wereld, Foz do Iguazu.

• 16 Januari 2010 - 14:38

Heit & Mem:

Dus de Zweedse muggen zijn hierbij te verwaarlozen!

• 16 Januari 2010 - 16:02

Wietske:

Hoi lieve His en Nelis,

Ben totaal niet jaloers, hoe kom je er bij ;-). Super leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Geniet van jullie foto's en filmpjes, top! Heel veel plezier verder.

Liefs en kus Wietske

ps. Nikki genoot ook ontzettend van het filmpje waar de piranha in werd stuk gemaakt. Hmmm, lekker hapje.

• 16 Januari 2010 - 17:03

Henk En Houkje:

super dat wij jullie vanuit Fryslân kunnen volgen.
    Nog veel plezier, groetjes

• 16 Januari 2010 - 20:07

Dennis En Corinne:

hallo hiske en nelis,
    jullie vermaken je eigen wel daar zo te zien,bij ons valt op dit moment de sneeuw weer met bakken uit de hemel,ik dacht dat we er eindelijk vanaf waren,jammer dat de visjes dood zijn wij hebben vanmiddag nieuwe gekocht voor ons aquariumpje,als we dat geweten hadden was een piranha ook wel leuk geweest,verder kijken we weer als er een bericht is,
    wel handig om jullie zo te volgen,nou we wensen jullie nog heel veel plezier en we sturen nog wel weer een berichtje.groetjes dennis,corinne en van britt en kyan een dikke kus.

• 16 Januari 2010 - 22:51

Rita:

Zo killerboy and girl! Hoe was dat om eerst op je eigen eten te moeten jagen? Zag er wel stoer en interessant uit. Erg leuk dat jullie zulke uitgebreide emails schrijven. Heb ook genoten van de video's..... Enne...die koeienschedel zit toch zeker wel in je rugzak??
    Liefs van Rita

• 17 Januari 2010 - 00:34

Debby En Jeroen:

Hee Nelis en Hiske,

Hebben jullie onze sms ontvangen???? We hebben julie net gemist bij de iguazu, wij waren er gisteren nog. Als je naar de argentijnse kant gaat, moeten jullie eerst de lowertrail lopen, daar in rib stappen, heeeeel gaaf, en dan de uppertrail doen, dat is echt de beste route. Oja, als je niet nat wilt worden trek dan echt je bikini of zwembroek aan en doe je schoenen uit!!

Mochten jullie geen bereik hebben, zie onze site: debbyenjeroen.aroundtheglobe.nl

Adios!

• 17 Januari 2010 - 09:48

Mirjam:

Hey Hissie en Nelis,

Wat een geweldig avondtuur hebben jullie weer beleefd. Ben stiekem ook wel een beetje jaloers hoor ;)Naja, op de muggenbeten na dan....
    Leuk om jullie zo te volgen. Mis je wel een beetje hoor. Was een leuk feestje in de Leep maar niemand wou blijven.

Lieve vriendjes, geniet nog maar lekker van jullie tour en op naar de Watervallen..

Kus Mirjam.

• 17 Januari 2010 - 10:41

Bauke En Floortje:

Echt heel leuk dat we van een afstandje mee kunnen genieten van jullie avontuur! Nelis te paard, dat had ik wel met eigen ogen willen zien.
    Dikke kus van Bauke en Floortje

• 17 Januari 2010 - 10:52

Paulus En Baukje:

Het is zondagmorgen, wij genieten van de video en de foto,s en het reisverslag van jullie het regent hier momenteel het is 4 graden boven nul
    Wees voorzichtig zegt tante Baukje

groetjes

Paulus en Baukje

• 17 Januari 2010 - 13:06

Jesse:

Wat geweldig gaaf allemaal!
    En wat een leuke site zetten jullie hier neer. Echt leuk om te lezen en de foto's te zien.
    Ik ben al benieuwd naar jullie volgende verslag!
    Veel plezier.
    Jesse & Dre

• 17 Januari 2010 - 21:05

Chantal:

Hallo vakantiegangers, of moet ik avonturiers zeggen!?!

Vandaag jullie twee laatste verslagen gelezen en ben echt onder de indruk!!

Verheug me op jullie Capoeira-demonstratie als jullie terug zijn ;-)
    Echt super om te zien!!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een aantal dieren wel een beetje eng vind...naast de gezellige kaaimannen en piranha's kreeg ik de kriebels van die enorme spin...

Geniet lekker verder en blijf ons op de hogte houden met jullie geweldige verhalen en foto's!

Groetjes van Chantal vanuit Stompetoren, waar het momentel aan het dooien is.

• 18 Januari 2010 - 12:36

Kika:

Hai Survivors,

Cool om je eigen eten te vangen en op te eten,leuke video.
    Doe voorzichtig en kijk uit naar jullie volgende veslag.

X Kika

• 18 Januari 2010 - 17:23

Christien En Nico:

maandag 18 januari 2010

Ha allebei,

Wat goed dat jullie op weg zijn en we wensen jullie een fantastische en onvergetelijke reis toe!

Met de hartelijke groeten en liefs van Christien en Nico

• 19 Januari 2010 - 19:57

Masja:

He mensen, wat een mooi verhaal weer. Al die beesten, Artis is er niets bij. Gelukkig hadden die kaaimannen zo te zien geen honger, wat zijn ze dichtbij... Zal Thijs morgen die Piranha laten zien. Vind ie vast mooi. Geniet nog lekker. Ik ga meteen het volgende verhaal lezen. (En nog bedankt voor mijn sms op mijn verjaardag. Lief!)
    groetjes, Mas