Vancouver Island - Reisverslag uit Victoria, Canada van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu Vancouver Island - Reisverslag uit Victoria, Canada van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu

Vancouver Island

Door: Hiske

Blijf op de hoogte en volg Nelis, Hiske, Dani & Stan

27 April 2015 | Canada, Victoria

En het is mooi weer als we wakker worden dinsdagochtend. De kinderen hebben heerlijk geslapen de eerste nacht in de camper en na het ontbijt gaan ze even spelen met de buurkinderen. Dat ze niet dezelfde taal spreken is voor de kids geen enkel probleem. Als ze uitgespeeld zijn vertrekken we richting Grouse Mountain, waar we met de gondel omhoog gaan. Dani vind het wel een beetje spannend maar toch ook wel erg mooi. Eenmaal boven hebben we onze eerste beren gezien! Niet echt in het wild helaas, maar 2 beren die hier grootgebracht zijn en verzorgd worden. Dani en Stan vinden het erg leuk. Na het berenbezoek maken we nog een korte wandeling om vervolgens te lunchen en van het uitzicht te genieten. Dat uitzicht is helaas af en toe wat grijs als er weer een paar wolken voorbij komen. Als we met de gondel weer naar beneden gaan zien we nog een adelaar vliegen en helemaal beneden zit ook nog een wolf, Alfa, die net als de beren hier opgevoed is.
Dan gaan we richting de ferry in Horseshoe Bay, van waaruit we naar Nanaimo op Vancouver Island varen. Het is een boottocht van ongeveer 1,5 uur. Helaas kunnen we niet buiten op het dek staan, daarvoor stormt het te hard en het regent. Als we van boord gaan in Nanaimo regent het helaas nog steeds. We hebben een idee welke camping we naartoe willen maar weten niet precies welke kant het op is. Op goed geluk rijden we een richting op, net als we op het punt staan om te keren zien we een bordje van de camping, Living Forest Ocean View. We kiezen voor een plaats midden tussen de bomen en met uitzicht op zee, het is echt schitterend. We blijven lekker in de camper vanwege het vieze weer en als de kinderen slapen maken we om de beurt een wandeling over de camping en door het bos. Best wel spannend in je eentje want je bent toch best een beetje bang om een beer tegen te komen, maar gelukkig is dat niet het geval.

Woensdagochtend worden we vroeg wakker en als we naar buiten kijken zien we de zon opkomen. Wat een uitzicht, echt geweldig om zo wakker te worden. Na het ontbijt vertrekken we in de richting van Tofino. Onderweg is onze eerste stop, Englishman Falls. Hier hebben we een zeer avontuurlijke wandeling gemaakt, aangezien we onbedoeld off-trail gingen, bij de waterval. Vervolgens hebben we daar ook geluncht en zijn we verder gereden naar Coombs, een plaats die bekend staat om de geiten die op het dak lopen. Helaas waren de geiten er nu niet omdat ze jongen hebben gekregen, maar het dorpje was op zich ook de moeite waard. Terwijl Stan zijn middagdutje deed zijn Dani en ik het dorp gaan verkennen. Op het dorpsplein staan zeer veel beelden, echt van alles en nog wat, en volgens mij heeft Dani op bijna alle beelden gezeten. Na Stan zijn slaapje zijn we verder gereden richting Sproat Lake. Hier hebben we een kampeerplaats gevonden, zonder elektra, in een National Park aan het meer. Niet zo’n mooi uitzicht als gisteren maar ook deze plek is midden in het bos. We hebben met z’n allen hout gezocht en daarna heeft Nelis een vuurtje gemaakt, de eerste hier in Canada. Toen de parkopzichter kwam bleek echter dat je geen hout uit het bos mee mag nemen, je moet het kopen. Dus tegen Nelis zijn principes in hebben we hout gekocht. Toen de kinderen sliepen heb ik nog een wandeling langs het meer gemaakt, echt prachtig wat een uitzicht. Aan de rand van het meer lagen ook nog twee megagrote blusvliegtuigen (Martin Mars water bombers). Deze liggen tijdens het bosbrandseizoen in het meer en kunnen in één keer tot wel 27 ton water van het meer oppervlak opscheppen.

Donderdag na het ontbijt rijden we verder richting Tofino. Zodra we de doorgaande weg oprijden zien we een hert. Het is een prachtige rit door de bergen, met smalle weggetjes, steile afdalingen (18%) en uiteraard prachtige uitzichten, ondanks de regen en zelfs natte sneeuw die we onderweg hebben. Bij het Pacific Rim National Park maken we even een korte stop en horen we dat er op een strand in de buurt drie dagen geleden een grey whale is aangespoeld en dat ze die vandaag gaan “opruimen”. Dus op naar Wickaninnish Beach. Als we daar aankomen is de regen gestopt en schijnt zelfs het zonnetje. Het is een eindje wandelen over het strand en ja hoor daar ligt inderdaad de walvis, onze eerste Canadese walvis is een feit! Helaas wel een dode met inmiddels de ingewanden eruit en mensen eromheen die er stukken uitsnijden, maar het is en blijft een walvis. Vervolgens rijden we verder naar Tofino, we zitten in Tsunami gebied en overal staan waarschuwingsbordjes, best bizar. Eenmaal in Tofino gaan we naar het prachtig gelegen Crystal Cove Beach Resort RV Park waar we twee nachten zullen verblijven. Nadat we een mooi plekje hebben uitgezocht gaan we boodschappen doen, verkennen we het strandje en maken we weer een vuurtje. Ook hebben we voor morgen een whalewatch tour geboekt, hopelijk gaan we nu levende walvissen zien!

Vrijdagochtend melden we ons om 9:30 uur bij Ocean Outfitters, waarmee we de oceaan op zullen gaan. We hebben een mooie boot waar je zowel binnen als buiten kunt zitten. Stan is al snel in slaap door de golven en wij zijn zoekende naar walvissen. Na ruim een uur hebben we een adelaarsnest, zeeleeuwen en heel veel aalscholvers gezien maar nog steeds geen walvissen. We varen nog verder, ook de zee wordt wilder en de golven hoger en Dani valt ook in slaap. Na 3 uur zijn we terug in de haven maar helaas zonder het gewenste resultaat. We blijven echter Nederlanders en vragen om een nieuwe tocht (staat in de flyer). Nelis kan ’s middags mee op een Zodiac en ik en Dani schrijven ons in voor morgenochtend. Terwijl de kinderen en ik ons de hele middag vermaken in de speeltuin gaat Nelis op walvissentocht, en ja hoor hij ziet een stuk of 10 grey whales!

Zaterdagochtend horen we dat de tocht van 10:00 uur niet doorgaat, Dani en ik melden ons aan voor die van 13:00 uur. Ondertussen gaan wij een wandeling maken, Schooner Cove Trail. Een wandeling van ongeveer 1 kilometer door het regenwoud en we eindigen op een prachtig strand. Hier hebben de kinderen zich prima vermaakt met het gooien van steentjes in het water. Rond 12:15 uur zijn we terug in Tofino. Even boodschappen doen en dan op naar de walvistocht, maar helaas wordt ik gebeld dat ook de tocht van 13:00 uur niet doorgaat en dus besluiten we op weg te gaan richting Victoria. De terugweg door de bergen gaat sneller dan de heenreis aangezien nu het zonnetje schijnt. Onderweg maken we eerst nog een stop bij Sproat Lake om de blusvliegtuigen die ik al eerder bij het meer heb zien staan, van dichtbij te kunnen bekijken. De kinderen vinden het geweldig, helaas wel vanachter een hek, maar dat mag de pret niet drukken. Ook maken we nog een korte stop bij Cathedral Grove, hier staan Douglas sparren van meer dan 800 jaar oud, echt imposant om te zien.
Het is al laat als we voorbij Coombs een camping proberen te vinden, uiteindelijk komen we in Errington uit bij Tranquility Woods. Het ziet er niet echt heel gezellig uit en de plek ziet er zo schots en scheef uit dat we het ergste vrezen, maar dit is de eerste keer dat onze RV waterpas staat! Er blijken veel long-term gasten te staan en de kinderen krijgen van één van hen, Rick (een echte Canadees, zoals je ze op Discovery ziet), een waterijsje. Stan blijft hem maar opa noemen (iedereen met een baard noemt hij trouwens opa!) Nelis brengt de avond door met Rick en leert veel over hoe om te gaan met beren, wolven en poema’s (hopelijk hoeven we het niet in de praktijk te brengen).

Zondag vertrekken we op tijd naar Victoria. We gaan via de snelweg en af en toe nemen we een afslag om een stuk over lokale wegen te rijden. We gaan via Chemainus, waar prachtige afbeeldingen op de muren geschilderd zijn en Duncan, met z’n totempalen en maken een lunchstop bij Bamberton aan het water. Tegen 14:00 uur komen we aan in Victoria, we willen naar West Bay Marine & RV Park maar hebben geen idee waar het is. Op goed geluk rijden we maar weer een kant op, ondertussen zien we watervliegtuigen af en aan vliegen. Het blijkt de goede richting op te zijn en na een keertje vragen komen we aan op de camping. We zitten aan het water en de watervliegtuigen vliegen bijna over ons heen. Nadat we geïnstalleerd zijn pakken we onze spullen en lopen we naar het centrum, 3 kilometer over een mooi pad langs het water. De watervliegtuigen vervelen nooit en de kinderen roepen elke keer als ze er één zien: Dusty! (van de film Planes 2). In de haven besluit ik voor morgen een whalewatch tour te boeken, ik zal ze toch een keer zien! We eten fish & chips bij Red Fish Blue Fish, echt verrukkelijk, en nemen de watertaxi terug naar de camping.

Maandagochtend wandel ik naar de haven waar ik om 10:00 uur op de boot stap om walvissen te gaan zoeken. En we hebben geluk, na nog geen half uur is er een groepje walvissen gespot door een andere boot en wij gaan er direct naartoe. Het blijkt een groep van 7 orca’s te zijn! Echt geweldig om te zien, 5 volwassenen en 2 kalfjes. We volgen ze ruim een uur en zien ze zwemmen, jagen, eten en zelfs een sprong maken. Die laatste heb ik zelfs op film staan zonder dat ik het wist! Ook zien we nog zeeleeuwen, aalscholvers en een kalkoengier. Na deze prachtige trip wandel ik terug naar de camping en het laatste stuk pak ik de watertaxi. Nelis en de kinderen zijn ondertussen naar de supermarkt geweest. We genieten buiten van het inmiddels heerlijke weer. Na Stan zijn middagslaap nemen we de bus naar het centrum, waar we lekker rondwandelen en vervolgens gaan we bij de Flying Otter een hapje eten en iets drinken. Daarna maken we de wandeling weer terug met Dani in de rugzak en Stan op de nek, best pittig. Nadat de kinderen op bed liggen ben ik nog getuige van een aanval op een babygansje door twee otters. Helaas voor de otters mislukt hun aanval en worden ze weggejaagd door de ganzen. Wat een enerverende dag!

• 28 April 2015 - 07:50

Houkje:

Mijn dag begint weer goed met jullie reisverslag.
    Bedankt dat we mee mogen genieten.

• 28 April 2015 - 08:42

Jiles En Annie:

Hallo Familie Holst,
    Ik lees dat het een leuke leerzame reis is.
    Zeker voor Dany en Stan.
    Let wel op voor de beren, zou niet graag lezen dat het fout gaat.
    Als jullie terug zijn moeten we maar een keer een afspraakje maken om een weekendje bij ons in het bos de foto's te bekijken.
    Veel reis plezier nog.
    Groetjes oompje en Annie

• 28 April 2015 - 08:48

Wietske:

Wat weer ontzettend genieten van jullie mooie reisverslag. Klinkt weer als een fantastische reis en avontuur! Heel veel plezier nog. Liefs van ons.

• 28 April 2015 - 08:51

Marianne:

Het was weer leuk lezen en het filmpje van je springende Orca is ......wauw

• 28 April 2015 - 09:40

Hennie:

Wauw, orka's! Geweldig. Fijn dat jullie het zo naar je zin hebt. Geef Dani en Stan maar een dikke kus van Beppe!

• 28 April 2015 - 14:06

Masja :

Hoi lieve mensen, wat leuk om jullie weer te volgen. Wat zien jullie veel en maken jullie veel mee. Geniet er lekker van. Op naar het volgende verslag!
    Groetjes van de Beerepootjes

• 28 April 2015 - 15:17

Max & Josine :

Fijn om lezen dat jullie zo genieten van de reis. Gelukkig is waarbij zijn een Mac Donald en kunnen we daar het. Verhaal de foto's en filmpjesonder het genot van een big Mac rustig bekijken

Groetjes en be. Careful

• 28 April 2015 - 19:21

Floortje:

Wat klinkt het heerlijk. Ik vind het echt heel stoer dat jullie dit ondernemen met 2 kleine kinderen! En heel leuk dat we mee mogen genieten. Jacco en Elize volgen in de Atlas waar jullie zijn. Geniet van de reis. Lieve groeten van Floortje