La Paz en Copacabana - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu La Paz en Copacabana - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu

La Paz en Copacabana

Door: Nelis & Hiske

Blijf op de hoogte en volg Nelis, Hiske, Dani & Stan

16 Februari 2010 | Bolivia, Copacabana

Nadat we teruggekomen waren uit Coroico zijn we ´s avonds bij een Nederlands restaurant in La Paz gaan eten: hutspot en bitterballen! Erg lekker maar toch anders dan in Nederland.
Zondag 7 februari zijn we met Lois, onze gids van de zoutvlaktes, bij het "restaurant" van zijn moeder gaan eten. Het zat in een overdekte markt en was meer een soort van snackbar. Ze had een Boliviaans/Peruaans gerecht voor ons gemaakt met gekookte aardappelen, kaas, eieren, sla, tomaat en een saus met pinda´s. Erg lekker, maar wel erg veel. Na de lunch zijn we nog langs het presidentieel paleis gelopen, waar de kogelgaten nog in de muur zitten van de opstand in 2000.
Maandag ging Nelis samen met Brian, een Ierse jongen, de afdaling per mountainbike op de Death Road maken, de beroemdste downhill ter wereld. Toen ze ´s avonds terugkwamen waren ze erg bezopen en de verhalen werden steeds sterker. Ze gingen met 100 kilometer per uur naar beneden en de watervallen waren wel 600 meter hoog! Maar hij had wel een t-shirt! Hiske had ondertussen samen met Alison en Poling geprobeerd een busticket te boeken voor dinsdag naar Copacabana. Het was nog even spannend of het door kon gaan want er dreigde een staking. De reden van de staking: De overheid wil strengere maatregelen voor het rijden onder invloed maar de buschauffeurs zijn het hier niet mee eens! Gelukkig voor ons dat de staking uiteindelijk niet doorging en dus was het hopen dat we de colgende dag een nuchtere chauffeur zouden treffen!
En we hadden geluk dinsdag: een nuchtere chauffeur! Na een busrit met een prachtig uitzicht en een overtocht met een boot kwamen we uiteindelijk aan in Copacabana, een klein dorpje aan Lake Titicaca. We hadden een schitterend hostel met uitzicht over het meer waar we de rest van de middag in een hangmat hebben doorgebracht.
Woensdag zijn we al vroeg opgestaan om de boot te nemen naar Isla del Sol, het grootste eiland in Lake Titicaca. Het was erg druk op de boot en we moesten dan ook binnen zitten waar we de overheerlijke geur van diesel mochten inademen. Hiske kon hier niet zo goed tegen en viel bijna flauw. Gelukkig waren we na 2 uur op het eiland, aan de noordkant, en ging het meteen een stuk beter met haar. We waren helaas niet de enigen en er was niet echt een plattegrond van het eiland beschikbaar. Dat betekende dus dat we de hele groep mensen moesten volgen tot aan de ruïnes. Afgezien van de vele toeristen waren het uitzicht en het eiland gewoon prachtig. Eenmaal vlakbij de ruïnes hebben we onze lunch gegeten en daarna zijn we naar de ruïnes gaan kijken. Alle toeristen waren inmiddels weg dus dat was een stuk beter. Het was een ruïne van een Inca-tempel, een soort Machu Picchu in het klein! Hierna zijn we richting het zuiden van het eiland gelopen. Dit was nog een hele klim want er zaten een aantal behoorlijke bergen tussen. Het uitzicht was echt geweldig en het weer was schitterend. Uiteindelijk kwamen we om half vijf aan in het dorpje aan de zuidkant van het eiland. Het dorp bestaat voor het grootste gedeelte uit hostels en restaurants. We werden al een aantal keer belaagd door kinderen of we een slaapplaats nodig hadden maar we hebben uiteindelijk een hostel uitgekozen met een prachtig uitzicht over het meer. Vervolgens hebben we een biertje gedronken en daarna hebben we bij kaarslicht (omdat er te weinig licht was) gegeten onder het genot van een schitterende zonsondergang.
´s Nachts werden we wakker van een ontzettend harde storm met veel regen en hagel en geweldige lichtflitsen en harde donder. Het ging echt te keer en we waren bang dat het hostel het zou begeven. Maar gelukkig ging de storm over en konden we nog een paar uurtjes lekker slapen. De volgende ochtend zijn we zonder te douchen, want dat gaat lastig zonder douche, naar de haven gelopen. Een flinke afdaling. Daar hebben we een ticket gekocht voor de boot en vervolgens waren we als één van de eersten aan boord zodat we een goede plek bovenop konden uitzoeken. Geen dieselwalmen dit keer! Na 2 uur kwamen we weer aan in Copacabana en daar hebben we meteen een busticket geboekt voor morgen naar Arequipa in Peru. De rest van de middag hebben we in hangmatten bij het hostel doorgebracht nadat we eerst een goede lunch hadden gegeten. ´s Avonds zijn we uit eten geweest en veel meer was er ook niet te beleven, dus dan ga je maar vroeg naar bed.

• 17 Februari 2010 - 07:56

Masja:

Klinkt weer goed allemaal. En anders kunnen ze altijd Nelis nog op de bus zetten...
    doei

• 17 Februari 2010 - 08:40

Henk En Houkje:

wat is het allemaal weer spannend, wat jullie meemeken.
    Nelis kwam dus met een t-shirt terug, maar ook met een kater.haha.

groetjes uit het nog steeds koude Fryslân.

• 17 Februari 2010 - 10:11

Rita:

Hoe ging Nelis Death Road affffff????? Waarmee?
    En hebben jullie nog iets meegekregen van carnaval? Copacabana? Dat vieren ze daar toch ook? Of moet je daar voor uit het zuiden komen om dat op te willen zoeken?
    Liefs van Rita

• 18 Februari 2010 - 20:46

Oompje:

Hallo samen, gaat goed als ik dit lees en foto's kijk.
    gaan jullie toch wel mee met de familiedag.
    je zou voor 1 maart moeten opgeven, maar jullie krijgen uitstel.
    maak er nog wat van daar want het is zo weer tijd om in het vliegtuig te stappen. ook de groetjes van Annie