Salar de Uyuni - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu Salar de Uyuni - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Nelis, Hiske, Dani & Stan Holst - WaarBenJij.nu

Salar de Uyuni

Door: Nelis & Hiske

Blijf op de hoogte en volg Nelis, Hiske, Dani & Stan

01 Februari 2010 | Bolivia, Uyuni

Vrijdag zijn we om 10.30 uur vertrokken voor een 3 daagse trip door Salar de Uyuni in Bolivia. We werden naast ons hostel door een Engels sprekende gids en 2 Boliviaanse chauffeurs met twee 4x4 Toyotas opgehaald. We hadden een tour geboekt met zijn achten, 4 Engelsen waarvan er 1 orgineel Iers is en zichzelf de tweelingbroer van Nelis noemt, 2 Ieren en 2 Nederlanders, wij dus! Ook zaten er 2 Brazilianen en 2 Argentijnen bij de groep. De Argentijnen waren een moeder met haar zoon die de hele tour liepen te klagen! We zijn als eerste vanuit Uyuni naar het noorden gereden waar we een dorpje hebben bezocht waar ze zout produceren. Het was een grote schok voor ons om te zien hoe die mensen leven! Het dorpje lag naast de grootste zoutvlaktes van Bolivia en de mensen daar moeten keihard werken om het zout van de vlaktes naar het dorp te brengen in de brandende zon. Want in de Salar de Uyuni schijnt altijd de zon en het regent er nooit. Eenmaal in het dorpje moeten ze het schoonmaken en mixen met jodium en verpulveren alvorens ze het in kunnen pakken. Als het eenmaal verpakt is krijgen ze voor 5 kilo zout 1 US dollar! We hebben ze wat geld toegestopt en zijn vervolgens naar de zoutvlaktes gegaan. Dit is echt zo bijzonder! Je ziet namelijk geen horizon. Hier hebben we wat leuke foto´s kunnen maken en kunnen genieten van de prachtige omgeving. Vervolgens zijn we over de zoutvlaktes naar de volgende stop gereden waar we hebben geluncht. Daarna hebben we hele leuke foto´s gemaakt met een dinosaurus die we hadden geleend van een eigenaar van een restaurant in Uyuni. Na de fotosessie zijn we weer richting Uyuni gereden om vervolgens de bergen in te gaan. De omgeving is hier onbeschrijfelijk mooi. Aan het einde van de middag kwamen we in een dorpje waar we gingen overnachten. Erg primitief allemaal, ze hebben hier geen stromend water en alleen ´s avonds tussen 19.00 en 22.00 uur electriciteit, maar we hadden in ieder geval een bed. ´s Avonds hebben we heerlijk gegeten en daarna nog wat gedronken met z´n allen en toen lekker naar bed.
De volgende dag moesten we al om 7.00 uur opstaan en na een heerlijk ontbijt zijn we naar Laguna Hidyonda gereden. Een meer dat erg stinkt vanwege de zwavel. Hier konden we de eerste flamingo´s zien. Onderweg hebben we ook al vele lama´s en vicunya´s (soort lama) gezien. Na dit meer gingen we verder en hebben we geluncht tussen grote rotsblokken. Vervolgens zijn we naar Arbol de Piedra geweest. Dit is een rots die lijkt op een boom. Het is pas 15 jaar geleden per ongeluk ontdekt door een dronken chauffeur die verdwaald was. Na het beklimmen van de rotsen zijn we naar Laguna Colorado gegaan. Dit is een meer dat rood is van kleur door de algen die overdag aan de oppervlakte zitten. Het is ook alleen maar rood tussen 9.00 en 18.00 uur. Vervolgens zijn we naar het hostel gegaan. Nelis had verschrikkelijke hoofdpijn door de hoogte, we zaten inmiddels op 4200 meter, en heeft de hele avond en nacht geslapen.
Zondag, de laatste dag van de tour, moesten we al om 4.00 uur opstaan. We zijn als eerste naar de geisers en kokende modderpoelen geweest. Het was toen nog donker dus het was niet heel erg goed te zien, wel te ruiken! We zaten op dat moment op het hoogste punt, 4800 meter. Nelis zat onder de medicijnen, en gelukkig ging het daardoor een stuk beter met hem. Na de geisers hebben we van de zonsopgang kunnen genieten terwijl we een bad namen in de hot springs. Ontzettend lekker, het water was namelijk zo´n 38 graden. De buitenlucht was ongeveer 15 graden, dus het was echt genieten. Ondertussen was ons ontbijt klaargemaakt en daarna zijn we naar Laguna Verde gegaan. Dit meer is groen door de combinatie van 2 mineralen, magnesium en koper. Naast het meer was een vulkaan van 7000 meter. Het uitzicht was echt prachtig en niet te beschrijven. Het landschap is hier zo afwisselend, het ene moment rijdt je in de woestijn, dan rijdt je in een soort van maanlandschap en vervolgens rij je weer tussen de groene vlaktes met grazende lama´s. Op de terugweg naar Uyuni zijn we nog door de Valley of Rocks gelopen en naar een begraafplaats voor treinen geweest. Om 19.00 uur waren we weer terug in het hostel en zijn we met z´n allen gaan eten bij de pizzeria en hebben we meteen dino teruggebracht.
Vandaag gaan we een beetje rondhangen in het dorp en vanavond om 20.00 uur nemen we de nachtbus naar La Paz, de goedkoopste stad van Zuid Amerika.

• 01 Februari 2010 - 18:40

Mirjam:

Nu hadden jullie me nieuwschierig gemaakt naar de foto's????? zie ik ze niet.
    Gelukkig kan ik me van de zoutvlaktes wel een voorstelling maken en weet dat dit idd super is om te zien. Ook nog geproeft of dat niet???
    Kom snel weer even kijken hoe het met jullie gaat.

Groetjes Mirjam.

• 01 Februari 2010 - 18:44

Masja En Thijs:

Hallo mensen, Thijs en ik hebben vooral genoten van het filmpje van de skydive en het filmpje in de helicopter. We zijn benieuwd naar de dino, net als Mirjam. Groetjes uit Heemskerk

• 01 Februari 2010 - 19:31

Kika:

Foto's Foto's foto's ha ha.
    Fijn dat jullie zo genoten hebben.

X Kika

• 01 Februari 2010 - 21:02

Rob:

Vette Croquette.
    Ik kan weer eens geen woorden vinden om te zeggen hoe fantastisch ik het voor jullie vind dat jullie dit allemaal samen meemaken!

Wormerveerse groeten,
    Rob (-the-lousy-fishsitter)

• 02 Februari 2010 - 07:49

Henk En Houkje:

hallo, daar ver weg. Wat genieten wij mee met die reis van jullie.
    het is nu dinsdagmorgen 8.45 en het is hier baggerweer, regen en harde wind.

groetjes vanaf de Ouwe Dyk,uit Fryslân.

• 02 Februari 2010 - 15:53

Alex & Mar...!!!:

Lieverds....!!!

We missen jullie!
    Wat een geweldig verslag en super mooie foto's!
    Echt gaaf!
    Was me uitnodigen aan het maken omdat San & Ik samen onze verjaar vieren opeens bedacht ik me weer dat jullie er niet bij zijn dit jaar en zooooooooo ver weg zitten!
    Mis jullie!

Geniet verder, spreek jullie snel!

Liefs, dikke kussss van ons! Xxx

• 04 Februari 2010 - 19:31

Wiets:

Gave foto's, leuk!

Liefs en heel veel plezier nog.

• 05 Februari 2010 - 16:10

Rinske:

Allemachtig, wat een supercoole foto's en echt mooie verhalen! Kruip bijna in de pc, haha! Vind het ook vooral super om te lezen, omdat veel dingen herkenbaar zijn van m'n reis door Venezuela (de watervallen, (nacht)busreizen, het wachten, gedoe met geld, een kabelbaan die je Teleferico noemt, Amazone, trips met 4x4, etc etc) Machtig. Nog heel veel plezier en geniet ervan, voordat je het weet is het voorbij, zit je hier weer in NL, in de dagelijkse sleur...haha! Groetjes!

• 08 Februari 2010 - 17:15

Kika:

Hai luitjes,

Zo zo, wat een avontuur weer.
    En wat een leuke foto's van de zoutvlaktes.
    Genietze , verder van de reis.
    Kijk uit naar volgende verslag.

X Kika